Pauline Oliveros est une artiste sonore né en 1932 et décédée en 2016. En France son champ est défini de façon assez précise. Elle est considérée comme une artiste pionnière de « la musique minimaliste» puis de la musique électronique, aux environs de 1970. Aux États-Unis elle fait partie des figures pionnières des « musiques expérimentales » (ce qui est en fait une des expérimentations de la musique : pratiquer à la frontière entre les arts plastiques et la musique.)
L’amalgame est important.

Ce champ de pratique est bien connu maintenant et n’a plus beaucoup d’attributs expérimentaux. Mais Pauline Oliveros oeuvrera toute sa vie à développer une culture et un champ de connaissance autour de sa (nouvelle) vision de la musique. Elle a donc collaboré à la fois avec la communauté des artistes et des scientifiques, principalement en Californie.

Elle fut très présente au San Francisco Tape Music Center et collabora à la fin de sa vie avecEyeBeam .
Si elle a beaucoup échangé sur son travail, il est important de noter que ce fut surtout pour promouvoir une certaine façon de penser, d’expérimenter la musique, les nouveaux outils (électronique, puis numérique) aux États-Unis.
Ces quarante dernières années, la Californie a aussi connu le développement fulgurant de grandes entreprises, les GAFA .

Les quatre géants du web se sont développés en incorporant dans le monde marchant des outils liés :
- A l’intelligence artificielle.
- Plus largement à l’ordinateur.
- Plus largement à un vaste programme de recherche appelé le cognitivisme.

Un aparté : ce programme s’inclue dans une lignée de recherches scientifiques interdisciplinaire appelée Science et Technologies cognitives. Le cognitivisme ne lui est pas unique et vient de loin. Il y a dans ses racines le programme interdisciplinaire « cybernétique » ainsi que les dernières grandes questions métaphysiques de la fin du XXe siècle. Le cognitivisme s’en distingue par beaucoup d’aspects. On peut simplifier sa grande différence par une éthérisation de la connaissance vers une conception symbolique de l’esprit humain. Francisco Varela a travaillé amplement sur ces distinctions, au sein de deux livres notamment : « Invitation aux Sciences cognitives » et « L’inscription corporelle de l’esprit. »

Mais le cognitivisme a beaucoup de moyens, il concerne donc beaucoup de chercheurs, et fait donc plus de bruit. Une autre différence, cette idéologie est très présente dans certains de nos outils, au plus proche des « activités culturelles ».
C’est sur cette hégémonie culturelle que je voudrais porter mon regard en relisant le keynote que fait Pauline Oliveros à l’ICMC.

Elle y fait une nouvelle présentation de sa question centrale : « le deep listenning », ou « l’écoute profonde », une expérience auditive et musicale voulant mettre au centre d'autres sensibilités que celles du langage formel.

C’est donc par ce biais qu’elle envisage notre avenir, dans une communauté faisant largement consensus. Ce consensus; je ne veux y participer, j’aimerais même le tourmenter. Étant donné qu’elle réunit trois notions qui me sont particulièrement chères, le corps, l’amour et la musique; voilà une belle occasion de formuler mes problèmes.

Sex as we don’t know it: Computer Music Futures

Do you love the music that you make or that others make?
Or
Do you love how you make the music that you make or that others make?
Where do we locate this love?

In our own bodies?
Within a group that shares values?
Both?
Some other place?
How attached are you to the tools and instruments of your music making? - Your role as a composer, performer, improviser or sound artist? How about your method and structures for making music? Your role as a composer, performer, improviser or sound artist?
Composing or improvising for me is about producing new knowledge. I want the music that I make to expand my mind and stimulate the pleasure center in my brain so that I can feel good and transmit good feeling to others through my music. Pleasure in music is very related to sexual pleasure. The associated areas that light up in the brain are found in close proximity to each other. (Levitin)

I continue the practice of Deep Listening because I benefit from it and others tell me that they also benefit, derive pleasure and knowledge from it. My intention is to continue to deepen the practice. Listening takes place not in the ear but in the brain/body after the ears gather and transduce the sound waves, and deliver them to the audio cortex. So listening is already inside of the body and not out in the world even though we perceive sound outside of us.

Deep Listening is a practice that facilitates the process of experiencing heightened awareness of sound, silence and sounding. Such experiences are intended to enhance or expand the listening mind across all abilities including those with special needs.

Deep Listening is a form of meditation that is a natural possibility for humans. Anyone can or may already be a deep listener. For most people hearing occurs all of the time, listening occurs most of the time and yet remains mysterious in its process.
So far as I know listening is not yet measurable as a scientific physical process. Listening remains a private matter for each of us.

Ipods and earbuds and other external in ear listening devices are only a crude step along the way towards listening completely inwardly rather than just privately or publicly. In the future the ears may be by-passed altogether for a totally private experience

Let's take a look at where we are with hearing technology:

Stigma associated with hearing loss has diminished greatly from former times. Still many people hide their hearing loss or are not aware of it.
There is often impatience with the hard of hearing rather than support to get professional help. Regrettably many people never address their loss.

Fortunately from my perspective hearing loss does not necessarily interfere with listening.

Numerous returning veterans have suffered hearing loss from explosions, forcing the United States Military to research and produce remedies for these injuries. Consequently, hearing research is finally beginning to catch up with eye research. Until recently much more was known about the visual than the auditory system since sight continues to be favored over sound in this culture. The highly sophisticated hearing aids resulting from this research has filtered to the general populace.

Numerous returning veterans have suffered hearing loss from explosions, forcing the United States Military to research and produce remedies for these injuries. Consequently, hearing research is finally beginning to catch up with eye research. Until recently much more was known about the visual than the auditory system since sight continues to be favored over sound in this culture. The highly sophisticated hearing aids resulting from this research has filtered to the general populace.

Some of the improvements include: (From Healthy Hearing)
Full spectrum, broad range sound
A more natural organic listening experience
Digital signal processing
Built in automation of settings
Automated feedback suppression
Spatialized sound
Automatic or manual adaptation to all listening environments
Digital noise reduction
Wireless technology including communication with other audio devices and listening directly to TV, landline phone, cell phone or MP3 player

As usual this list says nothing about the improvement of my definition of listening – only the means to improve hearing. Still this is a remarkable list of features for in ear hearing aids and a pointer to future ear enhancements with incorporation of the latest neuroscience research findings.

This brings us back to contemplating the future.
With this level of technology simulations could include hearing through the ears of others for diagnostics, curiosity and creativity. Other possibilities include hearing through the ears of other species of animals, birds and insects. I wonder what a grasshopper hears with its ears on its knees? Without ears bees sense vibrations with a hearing organ. What do bees hear? is a most often asked question! They sense vibrations in the air with a tympanic membrane without ears.

However it is improvement of our mental powers and abilities through our own efforts as well as transhuman efforts that will bring us the pleasure and knowledge that we need and seek. The means to achieve this improvement comes through our music - its conception and implementation of new structures, tools and implementations

Let’s imagine computer music futures

One’s listening has expanded beyond the boundaries of our human sensory systems. We are listening to the unknown with our bodies superceded by machines and machine intelligence – intelligence that can calculate and sense far more than our human selves already – what will happen to us? Senses will be amplified – we will see more, hear more, touch more and process far faster than ever before. This is already true of the Super Soldier in today’s military with augmentation of his/her physical strength, super-vision, ultra sensitive sensors and protective responsive fabric. Iron Man the fantasy is becoming reality sooner than we think.

As we develop listening we are involved in transhuman activity – especially if we are enhancing hearing and listening through technology or the way that we organize our listening. The increasing sophistication and purposes of technology are moving us into a post-human world.

Sex is no longer absolutely necessary for reproduction. In fact one researcher labeled it inefficient. This means that babies can be born to any parent – single, coupled or otherwise. Sex for pleasure is another matter.

Computers are assisting us to go deeper into the mind as knowledge explodes and sharing of knowledge accelerates.

So what happens to us as we continue to merge with our technology? What happens when machine intelligence exceeds human intelligence? Our bodies will become increasingly unnecessary.

Gender will not matter. The voluntary elimination of gender in the human species through the application of advanced biotechnology and assisted reproductive technologies is creating a new social philosophy in keeping with such a transformation.

We have evolved a music that has moved through acoustics to electronics to digital technology in 50 years as evidenced by this ICMC2010. Electronic music before digital technology, developed out of post world war II cast offs such as signal generators, other test equipment and tape machines. Today’s Super Soldier cast offs may yield our next musical materials and instrumentations.

MAINTENANT IL FAUT CITERVARELA POUR SORTIR DE CETTE MOUISE ET NE PAS TOMBER DANS LA CRITIQUE FACILE
et juste la citer au endroit ou tu commente... pas la peine de totu mettre [...]
ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que ET C'est ici que je comment que je commente que je commente que que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen que je comment que je commen




Et c'est ici que Varela me sauve de la mouise.